Announcement

Collapse
No announcement yet.

CLASSIC TEST Citroen DS 20 Pallas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CLASSIC TEST Citroen DS 20 Pallas

    CLASSIC TEST Citroen DS 20 Pallas: Tvorac istorije

    Pre šezdeset godina, automobilski svet je postao drugačiji – predstavljen je Citroen DS, popularna “Ajkula”! Za prvih 15 minuta od otvaranja kapija Salona automobila u Parizu, te 1955. godine, Citroen je uknjižio 743 porudžbine, dok su konkurentski proizvođači dobili nerešiv zadatak – kako odgovoriti na ovakav izazov




















    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Revolucije u automobilskoj istoriji nisu rako česte, a poprište jedne od najvećih bio je Pariz 1955. godine, kada je predstavljen Citroen DS. Njegov prethodnik Traction Avant se, verovatno zbog pauze usled Drugog svetskog rata, kao i oporavka kroz koji je cela Evropa prošla po njegovom zaršetku, proizvodio više od dve decenije. To je samo dodatno doprinelo da danas popularna “Ajkula”, tadašnju publiku doslovno obori s nogu.





    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    A model DS nije bio napredan samo u odnosu na svog prethodnika, već uglavnom na sve automobile koji su do tog trenutka postojali, na obe strane Atlantika! Za prvih 15 minuta od otvaranja kapija Salona automobila u Parizu, Citroen je ubeležio 743 porudžbine, a do kraja dana ih je bilo ukupno 12.000! Tadašnji mediji bili su jednoglasni – bio je to automobil koji je izgledao kao da nije stigao sa ovog sveta, a slične ocene je dobio i posle prvih test vožnji.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Naravno, najviše je hvaljena vanserijska udobnost, kombinovana sa vrhunskim voznim karakteristikama, a što je sve omogućilo hidropneumatsko oslanjanje. U mnogo čemu, “Ajkula” je bila ispred vremena. Bio je to prvi masovno proizvođen automobil sa disk kočnicama opremljenim servo-uređajem, a presedan je predstavljao i upravljač sa servo-asistencijom.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Novitet je prvobitno predstavljen pod oznakom DS 19, gde je broj ukazivao na radnu zapreminu motora. Ovaj izuzetni automobil je tokom dugog veka opreman samo četvorocilindarskim motorima. U fazi razvoja postojao je i plan ugradnje šestocilindraša, ali nije bilo dovoljno sredstava da se pokrene serijska proizvodnja prototipa. Tokom 1965. godine je predstavljena verzija DS 19a, sa dvolitarskim motorom, koja je 1969. godine reimenovana u DS 20.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Do koje mere je “Ajkula” bila napredan automobil, čak i tokom kasnije produkcije, dovoljno ilustruje primer da je 1973. godine, pred sam kraj proizvodnje, promovisana verzija DS 23, opremljena četvorocilindrašem od 2,3 litra radne zapremine sa elektronskim ubrizgavanjem goriva. Ovaj motor je raspolagao sa 141 konjskom snagom i bio je najsnažniji DS u fabričkoj verziji.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Zahvaljujući saradniku redakcije, gospodinu Savi Nikolinu, imali smo priliku da testiramo model DS 20. Tokom duge istorije, “Ajkula” se proizvodila u Francuskoj, Velikoj Britaniji, Portugaliji, Australiji, Južnoj Africi, ali i u nekadašnjoj Jugoslaviji, u slovenačkom Kopru. Upravo tamo je 1971. godine proizveden model koji smo imali čast da testiramo.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Iako su prema dostupnim podacima, u pogonima u Sloveniji, najviše sklapani modeli u ambulantnoj karavan verziji, model na našem testu je bio klasičan, i to u luksuznoj Pallas verziji. Kod modela sa ovom oznakom su primetna diskretna poboljšanja na karoseriji, kabina je luksuznija, opciono se nude kožna sedišta, a poboljšana je i zvučna izolacija.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Kako je tokom 1967. godine DS prošao kroz ozbiljnu restilizaciju, kada je jedna prednja svetlosna grupa zamenjena sa dve u zastakljenom kućištu, takav se našao i na našem testu. Ovaj radikalna dizajnerska izmena je veoma uspešna, jer je automobilu dala neuporedivo agresivniji izgled, koji je i “kumovao” kod nas popularnom nadimku “Ajkula”.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Sam automobil je na mene, ali i celu redakciju, ostavio snažan utisak, koji umesto teksta, ovaj put mogu da dočaraju fotografije. Treba pomenuti samo to da dodatni, manji farovi imaju ulogu da u toku vožnje, okretanjem prate položaj upravljača, i na taj način bolje osvetljavaju unutrašnju stranu krivine. Sistem kojim se proizvođači i danas hvale kada navode dodatnu opremu!

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Imao sam priliku da se po prvi put lično uverim i kako funkcioniše hidropneumatski sistem oslanjanja. Automobil samostalno održava zadatu visinu karoserije, koja se bira uz pomoć ručice smeštene levo od nožnih komandi, na mestu gde se često kod Mercedesovih automobila nalazi parkirna, odnosno ručna kočnica. Dostupno je pet nivoa, od najnižeg, kada automobil bukvalno leži na zemlji, preko optimalnog, do najvišeg.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Kada je automobil skroz podignut, mora se priznati da izgleda pomalo smešno, ali je tada itekako sposoban za manje off-road avanture ili bezbedne prelaske preko naših “ležećih policajaca”. Sistem podizanja i spuštanja karoserije se koristi i prilikom zamene točka jer klasična dizalica ne postoji! Automobil se maksimalno podigne, podmetne se sklopivi oslonac, i automobil potom spusti, tako da točak ostaje u vazduhu.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Poseban doživljaj bio je naći se za upravljačem ovog automobila. U kabini su me dočekala, ne sedišta, već fotelje presvučene plišom! Možda su za današnje standarde ovakva sedišta previše mekana, i najverovatnije kao takva, nisu savršena za duga putovanja, ali onaj prvi utisak kada se u njih smestite, zaista je neponovljiv. Sledeće što primećujem je relativno komotna pozicija sedenja za jedan “oldtajmer”.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Tu su čak i nasloni za laktove u centralnom delu i u oblogama vrata, pa lagana vožnja predstavlja pravo uživanje. Možda se na prvi pogled može činiti da zbog niske siluete i opadajuće linije krova, na zadnjoj klupi nema dovoljno prostora, ali i nije tako. Čak naprotiv, mesta ima dovoljno za izrazito visoke osobe!

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Motor se oglašava, za današnje standarde, reskim zvukom. Ono što me je prijatno iznenadilo je lakoća rukovanja. Nije baš kao da se nalazim za upravljačem Citroena C6, ali je neuporedivo opuštenije nego kod drugih modela sličnog godišta. Kvačilo se lako dozira, a za baratanje nije komplikovan ni petostepeni manuelni menjač, sa ručicom smeštenom kod stuba upravljača. Da, dobro ste pročitali – petostepenog, jer ovakva transmisija se, pored četvorostepene i automatske, nudi od 1970. godine!

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Osećaj u vožnji je pomalo zbunjujući. Zaista nema smisla porediti ovaj automobil sa najsavremenijim limuzinama koje su nastale pet ili šest decenija kasnije, ali nivo udobnosti je zaista za svaku pohvalu. Tokom vožnje od Stare Pazove do Novog Sada, osmatrao sam put ispred vozila i pokušavao da procenim kako se ponaša. Najimpresivnije je kako oslanjanje savladava izbočine na putu, pogotovo ako se na njih nailazi samo jednim točkom.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Tada se praktično ništa ne dešava, a samo poneki zvuk kod oštrijih neravnina nagoveštava koliko se oslanjanje napreže ne bi li nama obezbedilo vrhunski komoditet. Stotinak konjskih snaga, sa koliko raspolaže ovaj automobil, sasvim je dovoljno i za današnje uslove vožnje, pa se nameće zaključak da izostanak šestocilindraša možda i nije tako velika šteta.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Model DS je svakako najznačajniji model u istoriji Citroena. On je ovaj brend uzdigao do neslućenih visina, ali je stvorio i veliku obavezu ovoj kompaniji, promovišući je u lidera na polju inovacija. Posle DS-a je usledio čitav niz inovativnih automobila, koji, iako su tehnički i dizajnerski bili besprekorni, nikako nisu mogli da ispune očekivanja tržišta.

    Foto: MIhajlo Todorović
    Foto: MIhajlo Todorović

    Baš kao što čoveka ispred svoga vremena retko ko može da razume, tako je i Citroen imao poteškoća da se izbori na tržištu, koje je, iz dana u dan, sve više bilo okrenuto “mainstream” modelima. Sve je kulminiralo predivnim modelom C6, ali koji nikako nije ispunio tržišna očekivanja. Današnja ponuda je daleko bolje prilagođena željama najšireg sloja kupaca, a nama ostaje da se nadamo da će ovaj brend u budućnosti zadržati reputaciju lidera na polju inovacija.

    Danilo Jojić/TopSpeed

    Tagovi: ajkula, c6, citroen, ds 20, pallas
    Citroen Bilten Forum
    https://www.citroenbilten.com/
    Gostovanje Domene Internet
    https://www.bilten.net/
    Mobing v Sloveniji
    https://www.mobbing.si/
    Družinski portal
    https://www.drobnic.com/
    https://www.drobnic.info/
Working...
X